Rok 2020 - dobry czas by transportować ponadgabaryty - trans insider

przewóz ponadnormatywny

Jednym z najczęstszych problemów z którymi

Jednym z najczęstszych problemów, z którymi zmagają się przedsiębiorcy z wielu dziedzin, takich jak: usługi budowalne, deweloperskie, automatyka przemysłowa czy też usługi wydobywcze jest transport maszyn lub też inny

Dodane: 29-11-2020 09:09
Rok 2020 - dobry czas by transportować ponadgabaryty - trans insider przewóz ponadnormatywny
ch ciężkich ładunków. Na szczęście na rynku znaleźć można obecnie wiele firm, które w swoich ofertach zapewniają transport ponadgabarytowy. Większość z nich w swoich usługach oferuje transport ciężki, na który składają się: transport ładunków normatywnych i ponadnormatywnych, transport elektrowni wiatrowych, transport specjalistyczny czy też transport ładunków niebezpiecznych (ADN). Z uwagi na to, że bardzo często jest to ładunek o wysokiej wartości materialnej lub też materiały niebezpieczne, a usługi te oferowane są zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, przy wyborze firmy transportowej należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie towaru, a także ubezpieczenie, aby mieć pewność, że ładunek dotrze do miejsca docelowego w nieuszkodzonym stanie. Wobec tego warto dokładnie sprawdzić firmę transportową.


Dzięki nim możliwy jest legalny transport

Istnienie transportu ponadgabarytowego często okazuje się koniecznością. Transport maszyn i innych niezwykle ciężkich materiałów jest niekiedy niemożliwy bez przekraczania dopuszczalnych norm wagi ładunku przewożonego przez dany pojazd. Jednak, jako że transport ciężki tego wymaga przewidziane zostały pewne możliwości uzyskania zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Dzięki nim możliwy jest legalny transport towarów ważących więcej niż maksymalna dopuszczalna masa ładunku zapisana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Nie ulega wątpliwości, że transport ponadgabarytowy nie zyskał możliwości częściowego zalegalizowania bez powodu. Jest to krok w stronę unormowania transportu ciężkiego i ułatwienia przenoszenia ciężkich ładunków, do którego w innym przypadku konieczne były by znacznie droższe, wyspecjalizowane pojazdy. Nie oznacza to jednak, że transport tego typu, wyparł nielegalne przekraczanie norm. Niestety niektórzy właściciele, często z niewiedzy dalej nie rejestrują swoich pojazdów do transportu ponadgabarytowego.


Transport ciężki - trudny, ale możliwy!

Transport maszyn należy do szczególnie trudnych zadań logistycznych. Podczas realizowania tego typu zadanie trzeba bowiem nie tylko prawidłowo zabezpieczyć przesyłkę, lecz również stale przenosić z miejsca na miejsce ciężki sprzęt. Z powodu stopnia skomplikowania tego zadania wiele firm odmawia realizacji tego rodzaju przewozu. Na szczęście rynek nie lubi próżni i dlatego też w ich miejsce powstały podmioty, które nie obawiają się transportu rzeczy ciężkich. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że niejednokrotnie sam transport ponadgabarytowy jest niejako domeną tego typu podmiotów. Taka informacja może więc cieszyć każdego, kto potrzebuje dostarczyć jakąś maszynę poza jej standardowy rewir. Oczywiście, gdy chodzi o kwoty za które realizowany jest transport ciężki, to trudno jednoznacznie określić ile on kosztuje. Sporo zależy tutaj bowiem od dystansu, czy też wagi danej maszyny. Każdorazowo więc sporządzana jest dla klientów takich firm indywidualna wycena. To na jej podstawie później klient decyduje czy chce taki transport zrealizować.


I dlatego zajmują się nim wyłącznie

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.